اهمیت موضوعی کارکرد متفاوت ویژگی های حماسه مصنوع در بهشت گمشده

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
  • نویسنده ریوف شهبازی
  • استاد راهنما کامران احمدگلی مریم بیاد
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

الف) موضوع و طرح مساله (اهمیت موضوع و هدف): فارغ از تعصبات و علایق، بدون شک جان میلتون در کنار جفری چاوسر و ویلیام شکسپیر سه ستون استوار ادبیات انگلیسی هستند. جفری چاوسر پدر ادبیات انگلیسی لقب گرفته است و داستانهای کانتربری او شهرتی جهانی دارد. در وصف شکسپیر نیز همین بس که انگلیسی مدرنی که امروز در جهان بدان تکلم می شود میراث اوست و کمتر دانش آموزی، حتی در دورافتاده ترین نقاط جهان، می توان یافت که نام یکی از نمایشنامه های او را نشنیده باشد. میلتون اما حدیثی دیگر است. شاعر، نویسنده، سیاستمدار و دولتمردی که به جرات می توان او را فرهیخته ترین چهره ادبیات انگلیسی لقب داد و اگر جسورانه تر سخن بگوییم، بهشت گمشده او ارزشمند ترین اثر منفرد در ادبیات انگلیسی است. اثری یگانه نه از آن روی که نثری لاتینی شده و آرایه های ادبی فراوان دارد، که در نگاه ناآزموده خواندن آن را دشوار می نمایاند، بلکه به سبب رنگی نوست که بر پیکر کهن ترین انوع ادبی خودنمایی می کند. مطلوب رساله حاضر نمایاندن کارکرد معنایی متفاوت و بی مانند ویژگیهای مرسوم حماسی در بهشت گمشده است. ب) مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چارچوب نظری و پرسش ها و فرضیه ها: سوای شیوه پردازش موضوع و میزان موفقیت نگارنده اثر، آنچه در تمامی آثار شاخص حماسی از نمونه های یونانی و رُمی گرفته تا آثار متاخر نویسندگان اروپایی یکسان است، پایبندی به اصولی است که در کنار هم چارچوب حماسه را آن گونه می سازد که ارسطو و سایرین مبلغ آن هستند: نقلی فاخر از دستاوردهای شخصیت هایی بزرگ که در مواردی به لطف پیوند با نیروهای ماورایی ماهیتی نیمه خدایی دارند، فارغ از جانبداری و احساسات شخصی نویسنده. در این میان بهشت گمشده حتی در آنچه بدیهیات حماسه خوانده می شود متفاوت است. این رساله می کوشد با پاسخ به چند پرسش تا اندازه ای وجوه تفاوت میان آفرینش میلتون با نویسندگان متقدم و متاخر او را روشن نماید: - با در نظر داشتن این نکته که حماسه گرامیداشت قهرمانان و روح قهرمانی است، این دو در بهشت گمشده چگونه تصویر شده اند؟ - در طول تاریخ دیرینه روایت حماسی، شفاهی و کتبی، قهرمان حماسه تجلی شجاعت، قدرت قبیله/امپراطوری و دلاوری است. آیا میلتون این سنت را حفظ کرده است؟ - حماسه کلامی فاخر با سبکی تزئینی است، آیا این در مورد بهشت گمشده نیز صادق است؟ - تشبیه حماسی آرایه ادبی است که در فرهنگ و رسوم مختلف ماهیتی کمابیش یکسان دارد، چه نتایجی از بررسی موشکافانه این مورد در بهشت گمشده به دست می آید؟ پ) روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونه گیری و روش های نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، نحوه اجرای آن، شیوه گردآوری و تجزیه تحلیل داده ها: هدف از بررسی ویژگیهای قهرمان حماسی در بهشت گمشده پاسخ به ابهاماتی بود که از ابتدای انتشار این اثر مطرح شد و در قرن نوزدهم میلادی ادامه یافت تا در نهایت در بیان منتقدین قرن بیستمی چون ویلیام امپسون و جان پیتر تجلی یافت. مباحث مربوط به شیوه پردازش و نظم متکلف بهشت گمشده نقدهایی از دو دیدگاه مخالف، برای نمونه سی اس لوئیس و اف آر لیواس، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق بصورت اسنادی (کتابخانه ای) بود. به دلیل ماهیت کتابخانه ای تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونه گیری، کشورهای نمونه گیری و ابزارهای نمونه گیری تعریف نشده است. ت) یافته های تحقیق: در بهشت گمشده ضد قهرمان تجلی ویژگیهای مرسوم قهرمان حماسی است. تشبیهات حماسی میلتون از بهشت و جهنم تا اندازه ای دقیق است که راه پرواز اندیشه خواننده را سد نکند. تشبیهات حماسی نه تنها تزئینی و با هدف انحراف از موضوع اصلی بیان نشده است بلکه بخشی جدایی ناپذیر از متن است. نظم در بهشت گمشده بر خلاف رویه مرسوم بسیار انعطاف پذیر و به اقتضای شرایط تزئینی و پرتکلف یا ساده و روان است. ث) نتیجه گیری و پیشنهادات: در بهشت گمشده، میلتون سمت و سوی روایت حماسی را تغییر داد. مظاهر پر زرق برق رمانتیک متبلور در ادبیات حماسی رنسانس و نظامی گری مشهود درحماسه های باستانی تنها در چارچوب حس برتر قهرمانی که همان صبر و شهادت قهرمانانه در اطاعت از خداوند است اجازه ظهور می یابند. اثر میلتون بر خلاف اسلاف و اخلاف آن حماسه ای مسیحی است که ارزش های مرسوم حماسی را میراث دوران پیش از مسحیت می داند. میراثی که نهایت توانش وصف نفس گیر و کم نظیر جهان پویا و در حال تغییر مرتبط با ماده است نه متانت و ثبات پروردگار که تغییر ناپذیر و مطلق است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بهشت گمشده آندره مکین

آندره مکین (Andreï Makine)، نویسندة روسی تبار مقیم فرانسه در رمان‌های اولیة خود، با لحنی غنایی و پر شور از غرب سخن می‌گوید. او غرب را بهشت گمشده ای می‌داند که جذاب و رویایی است و نمادی از هرآنچه مخالف روسیة روزگار کودکی اوست. به مرور، در پی مهاجرت به فرانسه، ایده‌آل اولیه در ذهنش درهم می‌شکند و واقعیت در برابرش رخ می‌نماید. بنابراین هرچه بیشتر در آثار او پیش می‌رویم، دو اصطلاح شرق و غرب بیش ...

متن کامل

‹‹جزیره ای در نیمروز››: بهشت گمشده

همزاد یکی از فنون ادبی در آثار خولیو کورتاسار است. وی به عنوان استاد ادبیات تخیلی‘ بسیار ماهرانه به این موضوع پرداخته و مجموعه داستان های زیادی را آفریده که امروزه نه فقط در ادبیات آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفته اند‘ که در زمره آثار ادبیات کلاسیک جهان نیز به شمار می آیند. وی با به تصویر کشیدن انواع مختلف همزاد‘ که با هویت آدمی مرتبط اند‘ نوع متفاوتی از ادبیات تخیلی را ارائه می دهد. بنابراین...

متن کامل

بهشت گمشده آندره مکین

آندره مکین (andreï makine)، نویسندة روسی تبار مقیم فرانسه در رمان های اولیة خود، با لحنی غنایی و پر شور از غرب سخن می گوید. او غرب را بهشت گمشده ای می داند که جذاب و رویایی است و نمادی از هرآنچه مخالف روسیة روزگار کودکی اوست. به مرور، در پی مهاجرت به فرانسه، ایده آل اولیه در ذهنش درهم می شکند و واقعیت در برابرش رخ می نماید. بنابراین هرچه بیشتر در آثار او پیش می رویم، دو اصطلاح شرق و غرب بیش از ...

متن کامل

معنادرمانی دینی رنج در مثنوی معنوی و بهشت گمشده

رنج واقعیت بدیهی و اجتناب­ناپذیر زندگی انسان است و یکی از اهداف دین و دانش بشری کاهش و تسکین رنج بوده است. معنادرمانی یک رویکرد نوین روان­درمانی است و یکی از اهداف آن تسکین یا تسهیل تحمل رنج از طریق یافتن معنا برای آن است. مسیحیت و اسلام، مانند ادیان دیگر، هم وجود رنج و چگونگی پیدایش آن را تبیین کرده­اند و هم راه­های مواجهه با رنج، پذیرش یا غلبه بر آن را به پیروان خود توصیه می­کنند. متون ادبی د...

متن کامل

بودلر و سپهری، در جست و جوی بهشت گمشده

شارل بودلر و سهراب سپهری  دو شاعر فرانسوی و ایرانی  ازنظر اندیشه و هنر، نوآورترین شاعران عصر خود به شمار می روند. این دو شاعر درونگرا، دلزده از کرۀ خاکی، با هدف پی بردن به حقیقت هستی و رسیدن به دنیای ایده آل، همواره در جستوجوی آرمانشهری هستند که در آن بیاسایند؛ ازای نرو، به طبیعت، سفر، عرفان و... گرایش می یابند. در مقالة حاضر، به برخی اندیشه ها و مضامین شعر سپهری اشاره و این اندیشه ها و مضامین ...

متن کامل

‹‹جزیره ای در نیمروز››: بهشت گمشده

همزاد یکی از فنون ادبی در آثار خولیو کورتاسار است. وی به عنوان استاد ادبیات تخیلی‘ بسیار ماهرانه به این موضوع پرداخته و مجموعه داستان های زیادی را آفریده که امروزه نه فقط در ادبیات آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفته اند‘ که در زمره آثار ادبیات کلاسیک جهان نیز به شمار می آیند. وی با به تصویر کشیدن انواع مختلف همزاد‘ که با هویت آدمی مرتبط اند‘ نوع متفاوتی از ادبیات تخیلی را ارائه می دهد. بنابراین...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023